середа, 18 березня 2015 р.

Поради батькам

Поради батькам

                     
Формування у дитини позитивного ставлення до навчання

Інтерес до навчання може з'явитися у дитини лише, якщо з першого дня дорослі створять умови для формування у неї прагнення пізнавати, а також почуття обов'язку, відповідальності тощо.
 Важливе значення у формуванні у дітей цінностей і мотивів мають запитання дорослих. Діти легко переймаються їхнім емоційним ставленням до речей і явищ. Якщо дитина побачить, що тато, такий сильний і розумний, цікавиться й розпитує, що писали в класі, тоді й сама повірить: навчання — це справді дуже важливе й необхідне заняття, й ніколи не нудьгуватиме на уроках.
Якщо ж одразу після повернення малюка зі школи бабуся насамперед запитує: «Чим вас сьогодні годували?», дитина, не бажаючи того, поставить навчання на друге місце.
Коли батьки маленького учня запитують: «Ти відповідав сьогодні?»; «Які оцінки одержав?»; «Тебе похвалила вчителька?», то у дитини, відповідно, формується інтерес до оцінки, похвали, а не до навчальної праці. З такою мотивацією перші невдачі у неї викличуть негативне ставлення до школи, оскільки школа не змогла за­довольнити її амбіцій. Отже, першими і найголовнішими запитаннями батьків, які хочуть сформувати у дитини інтерес до навчання, мають бути: «Що ви сьогодні вчили на уроках?»; «Що ти нового дізнався?»; «Щонайбільше сподобалося?»; «А що виявилося складним?» тощо. Такі бесіди поставлять на перше місце навчальну діяльність як найважливішу в школі.
Як відомо, ключем до будь-якого виду навчання є читання. Що ж робити у разі, коли дитина не хоче читати? Жоден учень не зможе залюбки робити те, що завдає йому неприємностей. Саме тому не­вдоволення батьків, невтішні порівняння з іншими дітьми, відчуття провини часто є причинами, які викликають у першокласників відразу до читання. Якщо запитати у дітей, які не люблять читати, чи добре вони читають, то відповіді будуть однотипними: «Так собі»; «Не дуже добре»; «Повільно»; «Часто помиляюся»; «Погано». Але часто дорослі самі спричиняють у маленьких школярів небажання читати. Іноді складається враження, що дитину тільки для того і вмовляють почитати, щоб був привід висловити невдоволення: «Ну що ти мимриш?»; «Ти що, заснув?» Не дивно, що наступного разу змусити її «сісти почитати» стає ще важче.
Що робити, аби у дитини не виникла відраза до читання? З цього приводу можна дати батькам кілька найпростіших порад.
•      Не сварити за погане читання, а навпаки, захоплюватися ним, хвалити малюка за те, що сьогодні він прочитав краще, ніж учора.
; Просити малюка читати щодня не тому, що він погано це робить, а тому, що вам дуже приємно його слухати, що, мовляв, у вас краще виходить приготування вечері, коли він читає вам на кухні.
•   Під час читання корисно зупинити дитину, висловити свої вра­ження від прочитаного. Цим ви вносите у процес читання емоційно привабливий момент діалогу, допомагаєте зрозуміти текст і водночас даєте дитині можливість відпочити.
•   Не слід забувати, що дітям (особливо шестирічним) читати ще важко, і тому недоцільно змушувати читати одразу весь текст.
•   Якщо дитина не хоче читати, то не потрібно змушувати її робити це більш, ніж п'ять хвилин поспіль. Краще поділити завдання на невеличкі частини, між якими давати можливість відпочити. У такому разі дитина не перевантажується домашнім завданням і має можливість виконати його досконало та якісно.



•   Усі перелічені прийоми рекомендується використовувати з перших днів навчання, адже виправляти негативне ставлення дитини до школи, яке вже склалося, значно важче, ніж сформувати позитивне.





Загальні  поради батькам

1.     Вранці піднімайте дитину спокійно, з посмішкою та лагідним словом.
2.     Не згадуйте вчорашні прорахунки, особливо мізерні, не вживайте    образливих слів.
3.     Не підганяйте її, розрахувати час - це ваш обов'язок, якщо ж ви цю проблему не вирішили, - провини дитини у цьому немає.
4.     Не посилайте дитину в школу без сніданку: в школі вона багато працює, витрачає сили. Коли щось не виходить, порадьтеся з учителем, психологом.
5.     Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів без подібних застережень: "Дивись, поводь себе гарно!",
   "Щоб не було поганих оцінок!" тощо. У дитини попереду важка праця.
6.    Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй
     розслабитись (згадайте, як вам тяжко після важкого робочого дня). 
7.     Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитись, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте, на це ви не витратите багато часу.
8.     Якщо дитина замкнулась, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.
9.     Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини.
10. Вислухавши, не поспішайте сваритися. Говоріть з дитиною спокійно.
11. При спілкуванні з дитиною не вживайте виразу: "Якщо ти будеш добре вчитись, то ..." Часом умови ставляться важкі - й тоді ви опиняєтеся у незручному становищі.
12. Протягом дня знайдіть (намагайтесь знайти) півгодини для спілкування з дитиною. В цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.
13. У сім'ї повинна бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Всі суперечки щодо виховання дитини вирішуйте без неї. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли щось турбує її: головний біль, поганий стан. Найчастіше це об'єктивні показники стомлення, перевантаження.
15. Пам'ятайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або пісню,      лагідні слова. Не лінуйтесь подарувати це для них. Це їх заспокоїть, зніме денне напруження, допоможе спокійно заснути і відпочити.

16. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі, про роботу. Завтра новий трудовий день - і дитина повинна бути готова до нього. А допомогти в       цьому їй повинні батьки своїм доброзичливим ставленням. Чекати ж якогось дива  від дитини, радісних поривів душі, доброти треба терпляче, відшукуючи ці риси в дитині, постійно заохочувати її.



ТЕСТ «ЯКІ ВИ БАТЬКИ?»


·  Чи вважаєте ВИ, що у Вашій сім'ї є взаєморозуміння з дітьми?
·  Чи ведуть Ваші діти з Вами задушевні бесіди, чи радяться з особистих питань?
·  Чи цікавляться діти Вашою роботою?
· Чи знаєте Ви друзів своїх дітей?
· Чи бувають друзі Вашої дитини у Вас вдома?
· Чи беруть Ваші діти разом із Вами участь у господарських справах?
· Чи є у Вас із дітьми спільні справи, захоплення?
· ЧИ беруть діти участь у підготовці до сімейних свят?
· Чи бажають діти, щоб під час дитячих свят Ви були разом із ними?
· Чи відвідуєте Ви разом із дітьми театри, виставки, концерти?
· Чи обговорюєте Ви з дітьми телепередачі, прочитані книги?
· Чи берете разом із дітьми участь в екскурсіях, походах, прогу­лянках?
· Чи віддаєте Ви перевагу відпочинку (проведенню вільного часу) з дітьми?

Ключ до тесту.

Виставте собі по два бали за кожну позитивну відповідь; по одному балу - за відповідь «іноді», негативна відповідь оцінюється О балів.

Підрахуйте бали. Якщо у Вас більше, ніж 20 балів, то у стосунках з дітьми у Вас все гаразд.

Якщо Ви набрали від 10 до 20 балів, то стосунки з дітьми у Вас за­довільні, проте недостатні, однобічні. Поміркуйте, що можна й потрібно змінити.

У випадку, коли результат становить менше 10 балів, можна стверджу­вати, що контакт із дітьми У Вас неналагоджений. 

ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ «СТИЛІ І МЕТОДИ ВИХОВАННЯ ДИТИНИ В СІМ'Ї»


ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ «СТИЛІ І МЕТОДИ ВИХОВАННЯ ДИТИНИ В СІМ'Ї»


Шановні матусі й-татусі! Перед Вами - зразки ситуацій, які часто трапляються житті Вашої дитини. Дайте варіанти відповіді на кожну із наведених ситуацій.

· Ваша дитина любить пустувати, клопоту з нею достатньо - іноді повертається додому зі синцем, іноді - у розірваній сорочці.

а) Ви запитуєте, що трапилося, у разі потреби, прикладаєте компрес, допомагаєте зашити сорочку. (3 бали)

б) Надаєте дитині допомогу, при цьому постійно вселяєте в неї переконання у тому, що це добром не скінчиться. (О балів)

в) Поводитеся так, ніби нічого не трапилося, надаєте дитині змогу самій владнати непорозуміння. (5 балів)

 • У Вашої дитини є друзі, та вони не слухаються своїх батьків, на Вашу думку, вони погано виховані ...

а) Ви бесідуєте з їхніми батьками і просите їх звернути увагу на поведінку їхніх дітей. (2бали)

б) Ви запрошуєте цих дітей до себе додому, намагаєтесь позитивно вплинути на них. (5балів)
в) Ви пояснюєте своїй дитині, що такі друзі - їй не друзі. (О балів)

· Ваша дитина хоче бути лідером у всіх дитячих іграх і, якщо їй це не вдається, вона намагається бунтувати.

а) Ви намагаєтесь пояснити, що вміння програвати Вашій дитині лише на користь. (О балів)

б) Ви намагаєтесь пояснити їй, чому полягає справжня причина поразки. (3 бали)

в) Ви намагаєтеся підіграти, щоб дитина неодмінно виграла і не відчула поразки. (5балів)

· Вашу дитину непросто ввечері вкласти до ліжка ...

а) Ви постійно пояснюєте, яку важливу роль відіграє сон у житті дитини. (З бали)

б) Ви дозволяєте дитині не додержуватися розпорядку дня щодо цього, але вранці піднімаєте її об одній і тій самій порі. (5 балів)

в) Ви завжди укладаєте дитину у ліжко об одній і тій самій порі, не беручи до уваги жодних заперечень з її боку. (О балів)
• Ваша дитина дуже полюбляє дивитися телевізор ...
а) Ви дозволяєте їй дивитися телевізор досхочу, без обмежень, оскільки вважаєте, ЩО незважаючи на заборону, вона все рівно буде його дивитися. (О балів)
б) Ви наставляєте свою дитину щодо того, ЩО їй можна дивитися, а ЩО ­ні. (2 бали)
в) Ви самі визначаєте коло передач, які дитина може дивитися. (5 балів) • Ваша дитина змалечку має гострий язичок ...
а) Ви пояснюєте, що так поводитися непристойно. (5 балів)
б) Ви забороняєте своїй дитині так поводитися. (О балів)
в) Ви заохочуєте свою дитину за пристойну поведінку. (3 бали)
• Вашу дитину іноді кривдять однолітки ...
а) Ви навчаєте свою дитину-давати відсіч кривдникам. (5 балів)
б) Ви проводите профілактичну роботу із такими дітьми та їх батьками. (3 бали)
в) Ви просите свою дитину уникати контактів із такими дітьми. (О балів)
 • Ваша старша за віком дитина досить часто кривдить молодшу. ..
а) Ви не втручаєтесь в їхні взаємовідносини; сподіваючись, що старша зрозуміє свої помилки без підказки. (О балів)
б) Ви караєте старшу дитину за це у присутності молодшої. (5 балів)
в) Ви намагаєтеся приділяти більше уваги молодшій дитині незалежно від їх взаємин зі старшою дитиною. (3 бали)
·  Ваша дитина грубить, б'ється з іншими дітьми, стає злою і безсер­дечною ...
а) Ви також поводитеся з нею подібним чином, щоб вона на собі відчула, як погано поводиться. (О балів)
б) Ви намагаєтеся вплинути на неї добром і ласкою. (5 балів)
в) Ви шукаєте причини такої реакції дитини в оточуючих та навколишньому середовищі: жорстокість у фільмах, оточення дитини в класі та у дворі ТОЩО. (2бали)
Аналіз результатів тесту
0-18 балів. Вважаєте за необхідне виховувати власну дитину на свій лад так, щоб вона в зрештою повторила в собі Вас. Ви забуваєте, що дитина повинна розвиватися і формувати у собі такі якості як само­стійність, незалежність, упевненість у собі, здатність до творчості в усіх її проявах.
Якщо Ви над цим не замислюєтесь, це може призвести до того, що дитина, зіткнувшись із дорослим світом, може в ньому просто загуби­тися і не знайти себе.
Ви вважаєте, що опікуватися дитиною необхідно. Ваші методи по­требують осмислення та корекції.
19-32 бали. Необхідно відзначити, що у питаннях виховання Ви на­магаєтесь йти в ногу з часом. Ви вважаєте, що дитина повинна багато досягти самотужки, завдяки власному досвіду, методом проб і помилок. Однак, у своїх методах виховання Ви не завжди послідовні: довіряючи своїй дитині самостійно розв'язувати деякі проблеми й приймати певні рішення, Ви іноді спохвачуєтеся і намагаєтеся взяти важелі управління в свої руки, що викликає здивування Вашої дитини і може призвести у підлітковому віці до конфліктів, суперечок і сварок. Пам'ятайте, що прийнявши одного разу рішення, потрібно послідовно йти до його ре­алізації..
33-45 балів. Ви відчуваєте, що дитина не може прожити свої життя чужим розумом, і створюєте всі можливі умови для того, щоб вона мала змогу розвивати власну ініціативу, логічне мислення, здатність до аналізу подій і явищ. Ви не відсторонюєтеся від виховання власної дитини, а йдете поряд із нею, спостерігаючи за тим, як вона будує свої стосунки з близькими людьми, однокласниками.
Ви навчаєте свою дитину не лише усвідомлювати свої помилки, при­ймати їх на свій рахунок, але й створюєте умови для їх самостійного виправлення.
Вам подобається бачити поряд із собою підростаючу розумну лю­дину, яка прагне мислити самостійно і відповідально. 

Немає коментарів:

Дописати коментар